Feeds:

092

2009-07-26

Hej igen!

Nu är vi på slutet av marknader här uppe i den höga nord. Karesuando har varit vår senaste vistelse när det gäller dessa marknader. Sol och fint väder i dagarna tre.

Här uppe är det mycket finska och samiska toner som hörs och det hade suttit gott med finsktalande med på resan! Det har ändå varit kul och givande, på bägge sidor får man hoppas! Läs mer »

141

093

2009-07-22

Hej igen allesammans!

Sitter i Överkalix och skriver detta.

Efter att vi hade avslutat Övertorneå bar det iväg till Haparanda där vi skulle stå vid sporthallen. På kvällen kom det gula tältet upp och även våra sovtält – på den här trippen har vi två tält att sova i. Ett för storsnarkarna och ett för de andra …

Haparanda marknad är en ganska liten marknad, men vanligtvis naggande god. Första gången vi var där, för två år sedan (3?) låg marknaden på torget. Nu har den i två år legat lite utanför centrum och även om första dagen var skaplig när det gäller antalet besökare gnyddes det ibland knallarna efter andra dagen, som hade lite glest med folk – mest beroende på att det blåste och det tornade upp sig ganska mycket i horisonten för att sedan regna. Vi får väl se om de ansvariga kan få in marknaden till centrum igen.
Läs mer »

NSD om Matarengi marknad, skalad

En reporter dök plötsligt upp i vårt tält på Övertorneå (Matarengi) marknad. Hon ville veta vad vi sysslade med.

Efter att ha bevittnat en assist, själv fått en behandling och en stresstest visste hon betydligt mera!

Hon citerade vår gästbok direkt i tidningen. Läs mer »

Gemyt i taltet, Dan med kunder

”Det var den härligaste stunden, jag haft på ett bra tag. Jag känner mig helt salig. Tack så hemskt mycket!” L.H

Hej på er alla!

Just nu sitter jag i Övertorneå. Kvällarna har varit härligt ljumma här och det är inte speciellt mycket mygg. Vi har varit över på den finska sidan och kan meddela: – myggen finns DÄR! INTE HÄR!

En liten snabb-genomgång är kanske på sin plats. …Vi åkte först upp till Gävle där det blev dopp i pool och övernattning. Därefter bar det iväg till Älvsbyn där vi skulle ha vår första marknad. Det var varmt och härligt – 30 grader i skuggan! Många böcker såldes samtidigt som människor blev hjälpta, det blev flera dopp i Piteåälven på kvällarna där de som inte hade simmat i strömmande vatten fick prova på det. Vi hann också med att titta på Fällforsen och Storforsen på den lediga tiden. Bra produktion ska belönas! Två dagars marknad i Älvsbyn och sedan gick färden åstad till Pajala.

Pajala – en av de större, kanske den den största marknaden i Norr botten. Den gick i tre dagar och trots ganska kallt väder och en del regn var vårt tält tämligen välbesökt och mången fick stifta bekantskap med fungerande hjälp. Jag tog kontakt med en kvinna som strövade förbi med en stor kamera på magen. Det visade sig att det var en reporter och det pratades och togs bilder. En hel del böcker fick nya ägare. En guidad tur till en stor slåttermyr på 250 hektar blev det även den första kvällen i Pajala. Guiden var en bekantskap från förra årets marknad i Pajala. …

Efter Pajala blev det Juoksengi marknad. Juoksengi marknad firade 10-årsjubileum och där blev vi bjudna på mat och bastubad med tillhörande bad i jättetunna med uppvärmt vatten från ett vedaggregat. Stärkt av denna upplevelse styrde vi kosan mot Övertorneå.

Övertorneå – Vi kom fram kvällen före marknaden och kunde i godan ro ställa upp tältet, en inte alltför vanlig ordning. Första dagen bjöd på blandat väder med god värme. En ynka skur tog sig in över våra huvuden – en liten skvätt bara. Nästa dag hade vi laddat batterierna och utflödet började accelerera OCH MÅNGA FICK HJÄLP.

…Marknadsgubbarna bjöd förresten på mat på en fäbod en kväll! Detta tillsammans med rökbastu och dopp i bäck.

NSD, Norrländska Socialdemokraterna, dagstidning, tog sig in på vår assistbänk och fick sig en nervassist av undertecknad. Därefter fick reportern en stresstest av Peter Gröhn. Vi kuinde idag konstatera att vi hade fått vår plats i tidningen.

Det får vara nog för denna gång. I morgon väntar Haparanda marknad och nya människor att möta och hjälpa.

Bättre och mer tillfredsställande jobb kan man inte ha! Disseminera Rons böcker samtidigt som man hjälper människor …

Vi jobbar på här uppe och förväntar oss goda nyheter från bland annat Helsingborgsfestivalen.

Gör den till en riktig fest!!!

Vi hörs!

Hälsningar,
Dan

”Tack för en underbar stund på din bänk. Tro det eller ej, min nacke gick att vrida utan smärta. Känner mig mycket avslappnad. Jag tror på detta. Tack.” L.K

Peter Larsson och glad kund, skalad

Joseph in action, skalad

Jennifer och en nöjd kund, slkalad

Här jobbas det i kylan, skalad

Tim med glad och nöjd kund, skalad